Oldalak

2016. november 22., kedd

A kezdő

Forrás: IMDb
Ben egy hetvenes úr, aki először jó bulinak érezte hogy a nyakába szakadt a nyugdíjjal járó szabadidő-tenger, de később ráébredt, hogy valami hiányzik... A kihívás, az újdonság és a társaság. Ezért jelentkezik egy gyakornoki posztra, amit éppen a magafajta nyugdíjasok számára létesítettek, kísérleti céllal. Egy online butiknál köt ki, ahol mindjárt a főnéni, Jules nyakába sózzák.

Ennyi az alap. Azt hiszem, mikor még kicsi volt, ez a film arról álmodott, hogy tanmese lesz, ha nagy lesz. Arról, hogy az időseknek is vannak vágyaik; hogy mennyire tarthatatlan a lekezelésük; hogy a tapasztalat, amit egy hosszú élet során gyűjtöttek össze milyen értéket képviselhet. És arról, hogy a női vezetőket elismeréssel vegyék körbe, ha sikereket érnek el, és ne lenézéssel; hogy ne csak két lábon járó méhként kezeljék őket, akiknek csak gyermekeik és férjük körbeugrálása és a háztartás rendben tartása lehet az életcélja most és mindörökkön örökké, ámen. Szép álom volt, de attól tartok többé-kevésbé az is maradt. Szerintem ennek egyrészt az az oka, hogy ez a film itten: vígjáték. Nem társadalmi dráma, vagy ilyesmi. Ami jó abból a szempontból, hogy az emberek többsége szívesebben néz meg valami kis könnyed szórakoztató filmecskét, mint egy lelket zsigerelő művészmozit. És ezt őszintén szólva tök megértem. Általában én is így vagyok vele, igen. Ahogy Fable mondta: "Talán önzés, talán nem, mindenképp gyarlóság: nekem a magam baja fáj legjobban, és csak ez után tudok kozmikusan is fájni."* Abból a szempontból viszont rossz, hogy a mondanivaló súlytalan maradt. Vagy legalábbis én annak éreztem. Annyira rámentek a nevető-vonalra, hogy félek, sokaknak nem fog leesni a tantusz az alatta megbújó kiáltást illetően. Talán tévedek (nem annyira jó a véleményem az emberekről, mióta call centerben dolgozom, ez van).
Másrészt vajon hány nyugdíjas, vagy karrierről ábrándozó nő tud azonosulni a főhősökkel? Nézzük Bent: egy magasan képzett úriember, felelős pozíciót töltött be hosszú-hosszú éveken át. Mikor nyugdíjba ment körbeutazta a világot, tai-chira járt a parkba, meg tököm tudja még mit. Okés, nem tudom a nagy Ámerikában mi a helyzet, de itt nálunk nem egészen így megy a kisnyugdíjasok sora. Nyilván itt is vannak ex-vezéregerek, de nem ők a többség. Aztán ott van Jules: volt egy szenzációs ötlete, ami beütött: most saját cége van, amit maga vezet, marha gyorsan növekednek, megatöbbi. Hát. Az átlagasszonyszemély sem pont ez a kategória, amennyire én látom.
Szóval az a problémám, hogy itt a fontos mondanivaló, de igazából nem ez jön át. Nevettem ezen a filmen, egész sokat, csak... nem tudom, nem vagyok benne biztos, hogy jó ez így. Majd még rágódom rajta.

Eredeti cím: The Intern
Bemutató: 2015.
Rendező: Nancy Meyers
Szereplők: Robert De Niro, Anne Hathaway, Rene Russo, Anders Holm

*Szennyből az Angyal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése